Zarówno rodzice jak i pedagodzy powinni nie tylko przekazywać dzieciom wiedzę i umiejętności, ale też pomagać im radzić sobie z własnymi emocjami. Rozwijanie emocjonalności dzieci musi być systematycznie kształtowane i stymulowane poprzez odpowiednie zajęcia i zabawy.
Emocje a rozwój dziecka
Świadome rozwijanie emocjonalności dzieci jest niezwykle ważne, ponieważ ma wpływ na ich harmonijny rozwój oraz umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Niestety, często brakuje pomocy do realizacji tego typu zagadnień. A przecież nie powinno tak być, gdyż stanowią one podstawę programową w przedszkolach.
Emocje i obraz siebie stanowią ważny element w kształtowaniu się osobowości dzieci i muszą być celowo i systematycznie rozwijane. W tym celu można wykorzystać następujące pomoce dydaktyczne i zabawki:
1.Pomoc dydaktyczna „Drzewko smutku i radości”
Jej celem jest rozwijanie emocjonalności dzieci, umiejętności rozpoznawania
i nazywania przeżywanych emocji oraz radzenia sobie z nimi, a także budowania dobrych relacji z otoczeniem. Drzewko odgrywa również dużą rolę w kształtowaniu kompetencji językowych, takich jak umiejętność prawidłowego posługiwania się mową czynną, wzbogacenie słownictwa, werbalne i niewerbalne wyrażanie emocji.
2.Domino – „Gra twarzy”
Jej celem jest kształcenie emocjonalności dzieci oraz rozwijanie samoświadomości i świadomości własnego ciała, zdobywanie wiedzy na temat przeżywanych emocji i uczuć przez siebie i innych ludzi.
”Gra Twarzy” ma na celu dostarczenie wiadomości i doświadczeń społecznych, które są niezbędne do prawidłowego kształtowania osobowości i emocjonalności dzieci.
Odpowiednie wykorzystanie gry w procesie edukacji stwarza dzieciom warunki do prawidłowego rozwoju sfery emocjonalnej i obrazu siebie, pozwala zapobiegać wszelkim zaburzeniom emocjonalnym i powstawaniu negatywnej samooceny.
3. Gra memory „Nasze emocje”
Jej celem jest kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej dzieci.
Można ją wykorzystać na zajęciach dotyczących rozwijania emocjonalności, poznawania słownictwa dotyczącego uczuć i emocji, rozpoznawania przeżywanych uczuć i emocji na podstawie mimiki twarzy, gestów.