wyczarowane z drewna

 

Nauka przez zmysły

 
2016-02-18 10:52:18
Polisensoryczna nauka to sposób wykorzystywany coraz częściej do bardziej efektywnego przyswajania wiedzy. Nie od dziś wiadomo, że angażowanie wielu zmysłów jednocześnie pomaga nam w szybszym uczeniu się. Praca, którą wykonujemy jest bardziej wydajna oraz przyjemna, bo nasz mózg traktuje wielozmysłową naukę jako rozrywkę. Wszyscy ludzie posiadają specyficzne cechy osobnicze, które pomagają w procesie nabywania wiedzy lub skutecznie przeszkadzają. Każdy z nas jest innym typem sensorycznym. Jedni są wzrokowcami, ale pomagają sobie przez układ dotykowy. Innym łatwiej jest jeżeli będą powtarzać daną wiedzę na głos i przez drogę słuchową szybciej zapamiętają informacje. Jednak takie zdolności jesteśmy w stanie dostrzec dopiero kiedy jesteśmy nastolatkami i znamy siebie na tyle dobrze, że możemy śmiało mówić o pewnych preferencjach. Dzieciom jest o tyle trudniej, że nie są w stanie zwerbalizować do końca swoich potrzeb ponieważ układ nerwowy nie jest jeszcze definitywnie ukształtowany. Niektóre dzieci nawet nie mają ustalonej lateralizacji, a co dopiero preferencji do sposobu uczenia się. Dlatego przyjmuje się, że dzieci uczą się przez wszystkie zmysły i angażowanie ich w proces przyswajania wiedzy będzie najbardziej efektywny. Badania nad procesami uczenia się pokazują, że zapamiętujemy: • tylko 20% tego, co czytamy • 30% tego co słyszymy • 40 % tego co widzimy • 50% tego co mówimy • 60 % tego co robimy Przeczytałeś i nie zapamiętałeś nic z tych liczb? To może pomoże Ci ten wykres? Tabelka Prawda, że lepiej zobaczyć to na wykresie? Dlaczego przyswajamy aż 60% tego co robimy? Odpowiedź jest prosta- angażujemy więcej zmysłów. Jeżeli połączymy te wszystkie metody (czytanie, słuchanie, widzenie, mówienie i działanie) wtedy okaże się, że efektywność nauki może wynosić nawet 90%. Dzieci uczą się o wiele szybciej niż dorośli. Wynika to również z okresów sensytywnych, które naturalnie pojawiają się w rozwoju. W pewnym okresie możemy obserwować wzmożone zainteresowanie daną dziedziną. To najprawdopodobniej jest faza wrażliwa. Wg teorii Marii Montessori okres sensytywny na czytanie pojawia się ok 3 r.ż. i trwa do 5 r.ż. Jeżeli w tym czasie nie zapewnimy dziecku odpowiednich materiałów rozwojowych i ten czas minie niezauważony, trudniej będzie mu nauczyć się czytać w latach późniejszych (wtedy kiedy przewiduje program szkolny). montesori Dlaczego warto jest zacząć od wprowadzania liter pisanych, a nie drukowanych? Jeżeli dziecko opanuje litery pisane to jednocześnie doskonale poradzi sobie z drukowanymi. W innym wypadku najpierw nauczy się drukowanych, a później od nowa musi uczyć się pisanych (czyli 2 razy musi uczyć się pisać i czytać). Tak naprawdę ta metoda jest nauką pisania, podczas której dziecko uczy się pisać i czytać jednocześnie. Doskonałym materiałem służącym nauce poznawania liter jest alfabet pisany Pilch. Składa się z 88 drewnianych tabliczek. Każda z nich ma wyżłobiony kontur litery lub cyfry. Wgłębienie jest idealnie dostosowane do wielkości opuszki palca. Można również pójść o krok dalej i używać od razu specjalnego narzędzia pisarskiego- tak aby jeszcze dokładnej nauczyć się wzoru kinestetycznego (czyli zapamiętanego przez ruch). Taki model nauki jest najbardziej efektywny z w/w powodów. Ucząc się liter w standardowy sposób dziecko musi wykorzystać więcej energii i ten okres często jest wydłużony. Warto dzieciom ułatwiać naukę już od samego początku. A taka praca połączona z zabawą jest najbardziej efektywna. Cały zestaw liter pisanych oraz cyfr jest zamkniętych w drewnianym pudełku, które ułatwia przechowywanie i odnajdywanie interesujących nas tabliczek. Zestawu można używać do wielu zabaw angażujących zmysły DSC_4351 DSC_4358 DSC_4364 DSC_4366 DSC_4375 DSC_4379 DSC_4382 DSC_4393 Inną doskonałą pomocą do nauki przez zmysły jest Liczydełko. Przez liczenie na konkretach i utrwalanie konkretnej liczby podczas ruchu dzieci o wiele szybciej przyswoją sobie podstawy matematyki, a dodatkowo utrwalą sobie cyfry. Dzięki manipulacji kulkami łatwiej będzie poznać pojęcie liczby. Liczenie na konkretach jest jedną z lepszych metod w trakcie uczenia się matematyki. Dodatkowo podczas zabawy dzieci ćwiczą myślenie logiczne. szkola5 slider9a Autor: Anna Trawka Nebule
 
 
 
 
 

Copyright © Z.P.H. PILCH 1991-2014

 

 

?
?
F