wyczarowane z drewna

 

Jak utrwalać wiedzę zdobytą w szkole?

 
2015-09-18 11:11:16

Rola rodzica podczas pierwszych lat nauki jest ogromna. Nierzadko dzieci pomimo pierwszego entuzjazmu związanego z pójściem do szkoły, po niedługim czasie zniechęcają się, szczególnie jeśli nie osiągają bardzo dobrych wyników. To idealny moment, aby do akcji wkroczyli rodzice, którzy poprzez zorganizowanie dodatkowego czasu na naukę mogą pomóc dziecku w uzupełnieniu braków w wiedzy i umiejętnościach.

 

Wsparcie i zainteresowanie

Jednym z najważniejszych sygnałów pokazujących, że nauka jest ważna i warto się do niej przyłożyć jest szczere zainteresowanie rodziców postępami malucha. Jeżeli okazują oni zaangażowanie, pomagają w odrabianiu prac domowych, dziecko nabiera pewności siebie, łatwiej stawia czoła problemom, ponieważ wie, że ma wsparcie w opiekunach. Radość z sukcesów i zdobywania wiedzy staje się dla małego ucznia większa, gdy może ją przeżywać wspólnie z najważniejszymi dla niego osobami – mamą i tatą.

Ważne jest, aby o szkole rozmawiać nie tylko z dzieckiem. Rodzice powinni także utrzymywać stały kontakt z nauczycielami. Dzięki temu będą mieć pełną wiedzę na temat postępów i braków młodego ucznia. To znacznie ułatwi im wybór materiału, któremu powinni poświęcić czas podczas popołudniowej nauki.

 

Wspólna nauka

Rodzice powinni pamiętać, że są dla dziecka największymi autorytetami i jeżeli maluch zmaga się z problemami z nauką, to część pracy spada właśnie na nich. Dlatego ważne jest, by podczas odrabiania lekcji czy wspólnego utrwalania materiału zachować cierpliwość. Przed przystąpieniem do wspólnej nauki warto zapytać dziecko, czego się nauczyło, czego dotyczyły lekcje i czy wszystko podczas nich zrozumiało. Dopiero później należy zapytać o zadanie domowe, a także o to czy dziecko rozumie polecenia i czy będzie w stanie je samodzielnie wykonać. Jeżeli nasza pociecha nie potrzebuje pomocy, najrozsądniej będzie tylko monitorować pracę, nie wtrącać się i nie wykonywać za nią żadnych zadań. Wszystkie powyższe działania będą miały sens jedynie pod jednym warunkiem, muszą być wykonywane systematycznie. Regularne utrwalanie i rozwijanie wiedzy z pomocą rodziców może zaowocować nie tylko dobrymi notami w szkole. Nasza pociecha nauczy się także systematyczności, odpowiedzialności oraz samodzielnej pracy.

 

Trudne początki

Jeżeli nasze dzieci dopiero rozpoczęły przygodę z edukacją, warto sięgnąć po pomoce dydaktyczne w formie zabawy. Dla dzieci jest to o wiele przyjemniejsza forma nauki, a zabawki edukacyjne często rozwijają więcej niż jedną umiejętność. Na przykład Bączek Matematyczny marki Pilch pomaga poznawać cyfry i przydaje się w początkowym etapie nauki liczenia. Jednak to nie jedyna jego zaleta. Bączek świetnie wpływa również na zręczność oraz koncentrację, niezbędną podczas nauki. Idealnie sprawdzi się również podczas pracy ze starszymi dziećmi, które opanowały już podstawy matematyki. Dzięki niemu można także pokazywać wielocyfrowe rozwiązania bardziej skomplikowanych działań.

baczek_matematyczny

 

Pierwsze litery

Naukę alfabetu warto zacząć jeszcze zanim dziecko pójdzie do szkoły. Możemy wybrać jedną z wielu metod dydaktycznych, najlepiej dopasowaną do temperamentu i zdolności naszej pociechy. Anna Trawka – autorka bloga edukacyjnego Nebule wybrała metodę Marii Montessori polegającą na nauce liter pisanych. Uznała, że ten sposób jest najbardziej odpowiedni dla jej dziecka i w prosty sposób nauczy je pisać i czytać. Do wprowadzenia liter użyła Alfabetu Polskiego Pisanego marki Pilch. Głęboko wygrawerowane litery pozwalają maluchowi poznać alfabet przy udziale wielu zmysłów, co znacznie przyspiesza naukę. Rodzice zainteresowani tą metodą mogą skorzystać z porad autorki, która naukę pisania rozłożyła na etapy. W drugiej części wpisu na blogu Nebule dokładnie tłumaczy, jak powinna przebiegać nauka oraz jak wykorzystać tabliczki Alfabetu Pisanego marki Pilch.

Warto wspomnieć, że alfabet jest rewelacyjną zabawką, którą można wykorzystać na wiele sposobów, w tym jako puzzle czy klocki. Należy podkreślić także fakt, że alfabet został zaprojektowany przez utytułowaną specjalistkę psychologii dziecięcej – prof. zw. dr hab. Martę Bogdanowicz, która od wielu lat zmaga się z problemami rozwojowymi najmłodszych, w tym kłopotami z pisaniem i czytaniem.

alfabet

Współcześni rodzice dysponują wieloma pomocami dydaktycznymi, w sieci można znaleźć ogromny wybór ćwiczeń i zabaw. Należy je jednak dobierać z rozwagą, korzystać jedynie z tych sprawdzonych i opracowanych przez specjalistów. Jedynie wtedy skutecznie pomożemy naszemu dziecku w nauce i utrwalaniu zdobytych w szkole czy przedszkolu informacji.

banner_dolny2

 
 
 
 
 

 

Copyright © Z.P.H. PILCH 1991-2014

 

 

 

?
?
F