Z pewnością nie raz zastanawiałeś się, kiedy dziecko powinno zacząć mówić. Przede wszystkim należy pamiętać, że rozwój mowy u dziecka przebiega etapami i nie istnieją sztywno wytyczone ramy czasowe określające kiedy każde dziecko powinno opanować konkretne umiejętności.
Różnice w przyswajaniu konkretnych umiejętności mogą wynosić nawet kilka miesięcy. Tempo przyswajania języka dla każdego dziecka jest indywidualne, należy zwracać uwagę jedynie na to, by etapy następowały w prawidłowej kolejności.
Gaworzenie
Nie licząc okresu przygotowawczego, który zaczyna się już w trakcie życia płodowego, pierwszy ważny etap rozwoju mowy zaczyna się ok. 2 do 6 miesiąca życia. Wtedy właśnie malec zaczyna wydawać pierwsze odgłosy. Nieświadome przygotowuje struny głosowe, wargi i język do artykułowania wyraźniejszych dźwięków. Zaraz po tym następuje okres gaworzenia, pojawiają się wtedy, wciąż trudne do sklasyfikowania, dźwięki spółgłoskowe. W kolejnych miesiącach można zauważyć rozumienie mowy oraz pierwsze próby naśladowania. Około 10 -11 miesiąca dziecko rozumie proste pytania, a sylaby które stosuje, składają się w sensowne ciągi. Co ważne, dziecko stosuje je z pełną świadomością, dążąc do komunikacji z otoczeniem.
Pierwsze wyrazy
Od pierwszego do drugiego roku życia dziecka następuje duży rozwój mowy i świadome posługiwanie się kilkoma na początku słowami w tym: wyrazami dźwiękonaśladowczymi oraz przekręconymi (w rozumieniu dorosłego człowieka) nazwami. Roczny malec może już wyrażać swoje prośby i pragnienia. Najczęściej używa do tego dwóch, trzech słów lub ciągu konkretnych sylab. Pozostałe wyrazy, które z czasem przyswoi, będą najczęściej pozbawione pierwszej lub ostatniej sylaby.
Krótkie, poprawne zdania
Malec w wieku dwóch lat składa już proste zdania, posługuje się również równoważnikami zdań. W ciągu kolejnego roku jego mowa rozwinie się na tyle, że będzie potrafił wypowiedzieć zdanie złożone z 5 wyrazów. Wciąż jednak będzie miał problem z wymową niektórych głosek, między innymi: “s”, “sz” czy “r”. W kolejnych latach, aż do siódmego roku życia, dziecko będzie stale rozwijało swoją mowę. Język siedmiolatka powinien być poprawny pod względem składniowym, artykulacyjnym i gramatycznym.
Nie zapominajmy jednak, że niezwykle ciężko jest jednoznacznie wyznaczyć terminy, kiedy wszystkie dzieci powinny zacząć mówić. Ważne jest, aby monitorować postępy i poprawiać błędy. Znacznie łatwiejsza jest praca dzieckiem kiedy wciąż uczy się mówić, niż niwelowanie zaistniałych już wad wymowy.
W ofercie marki Pilch znaleźć można wiele zabawek, które sprzyjają właściwemu rozwojowi mowy. Zapraszamy do zapoznania się z nimi i odwiedzenia naszego sklepu: http://bit.ly/zabawkipilch-mowa